Δημοσιεύσεις

Η Εξέγερση του Πολυτεχνείου – Νοέμβριος 1973

Ψήφισμα της Ένωσης Γυναικών Ελλάδος (Ε.Γ.Ε.) Σερρών για την επέτειο του Πολυτεχνείου (Εφημ. “Η Πρόοδος”, αρ. φύλλου: 10864/17.11.1982). Τμήμα Γ.Α.Κ. Σερρών, Συλλογή Τοπικών Εφημερίδων (Α.Β.Ε.: 606, Α.Ε.Ε.: Συλλ. 21.11).

Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου διαδραματίστηκαν από τις 14 έως τις 17 Νοεμβρίου 1973 και αποτελούν μία από τις πιο κρίσιμες στιγμές στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Η φοιτητική εξέγερση, η οποία ξεκίνησε ως διαμαρτυρία κατά της δικτατορίας των Συνταγματαρχών, εξελίχθηκε σε μαζικό κίνημα κατά της αυταρχικής κυβέρνησης και των καταπιεστικών πολιτικών της. Η αντίσταση κορυφώθηκε στις 17 Νοεμβρίου 1973, όταν η στρατιωτική χούντα έστειλε τανκς, προκειμένου να καταπνίξει την εξέγερση στο Πολυτεχνείο της Αθήνας. Το περιστατικό κόστισε τη ζωή σε δεκάδες διαδηλωτές και σκόρπισε τον τρόμο στην κοινωνία. Παρά την καταστολή, η εξέγερση του Πολυτεχνείου είχε καθοριστικό ρόλο στην πτώση της χούντας και την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα το 1974.

Continue reading…

Παγκόσμια Ημέρα Ταχυδρομείων – 9 Οκτωβρίου

Ταχυδρομικόν δελτάριον – Διάλειμμα καπνεργατριών σε καπνομάγαζο των Σερρών. Εκδότης: Σ.Κ. Διαμαντόπουλος εν Καβάλα. Χρόνος αποστολής 11/9/1916, σε γλώσσα γαλλική.
Τμήμα Γ.Α.Κ. Σερρών, Συλλογή φωτογραφιών πόλης Σερρών (Α.Β.Ε.: 207, Α.Ε.Ε.: Οπτικ. 3.2).
Κάθε χρόνο στις 9 Οκτωβρίου εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Ταχυδρομείων. Η ημέρα αυτή επιλέχθηκε διότι στις 9 Οκτωβρίου 1874 ιδρύθηκε η Παγκόσμια Ταχυδρομική Ένωση (ΠΤΕ) στην Ελβετία. Η Παγκόσμια Ημέρα Ταχυδρομείων ξεκίνησε να εορτάζεται το 1969, κατόπιν απόφασης του Συνεδρίου της ΠΤΕ στο Τόκιο της Ιαπωνίας, προκειμένου να τονίσει τη σημασία των ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλο τον κόσμο.
Στη χώρα μας, η ίδρυση και η αφετηρία των Ελληνικών Ταχυδρομείων ξεκίνησε στις 24 Σεπτεμβρίου 1828, όταν ο πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδος Ιωάννης Καποδίστριας υπέγραψε ψήφισμα «Περί συστάσεως τακτικής Ταχυδρομικής Συγκοινωνίας», ιδρύοντας το «Γενικόν Ταχυδρομείον», το πρώτο ταχυδρομείο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Με το ίδιο ψήφισμα, συστήνονται τα πέντε πρώτα κεντρικά ταχυδρομεία «εις Άργος, εις Τριπολιτσάν, εις Επίδαυρον, εις Αίγιναν και εις Σύραν».
Από τις αρχές του 19ου αιώνα οργανώνεται συστηματικά η Ταχυδρομική Υπηρεσία, η οποία λειτουργεί με την Τηλεγραφική και Τηλεφωνική Υπηρεσία με την επωνυμία «ΤΤΤ» έως το 1949. Έκτοτε, με την ίδρυση του ΟΤΕ, χωρίζονται τα 3Τ (Ταχυδρομείον, Τηλεγραφείον, Τηλεφωνείον) και δημιουργούνται πλέον τα ΕΛ.ΤΑ., τα οποία αναλαμβάνουν αμιγώς ταχυδρομικές υπηρεσίες. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) κατέστησαν Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) το 1970, ενώ το 1996 μετατράπηκαν σε Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.) Το 2000 ιδρύθηκε η θυγατρική εταιρεία Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ Α.Ε. και το 2006 τα ΕΛ.ΤΑ. σύναψαν εμπορική συμφωνία με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Από το έτος 2013 με την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, τα ΕΛ.ΤΑ. ορίστηκαν καθολικός πάροχος.
Περισσότερα τεκμήρια μπορείτε να δείτε στην ανάρτηση του άρθρου μας στο facebook.
Επιμέλεια κειμένου:Ειρήνη Βασιλοπούλου, ΠΕ Αρχειονόμων

Παγκόσμια Ημέρα Αρχείων – 9 Ιουνίου

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αρχείων (9 Ιουνίου), παραθέτουμε μια σπάνια συνέντευξη του ιστορικού και πρώτου διευθυντή των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Γιάννη Βλαχογιάννη, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Νεοελληνικά Γράμματα” με τίτλο “Κινδυνεύουν οι ιστορικοί μας θησαυροί” (αρ. φύλλου 39, 5 Ιανουαρίου 1936).

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αρχείων (9 Ιουνίου), παραθέτουμε μια σπάνια συνέντευξη του ιστορικού και πρώτου διευθυντή των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Γιάννη Βλαχογιάννη, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Νεοελληνικά Γράμματα” με τίτλο “Κινδυνεύουν οι ιστορικοί μας θησαυροί” (αρ. φύλλου 39, 5 Ιανουαρίου 1936).

Επιλέξτε την εικόνα αριστερά για να τη μεγεθύνετε.

 

Ειρήνη Βασιλοπούλου

ΠΕ Αρχειονόμων

Παγκόσμια Ημέρα Μέλισσας – 20 Μαΐου

Ασπρόμαυρη φωτογραφία από το άλμπουμ (Φωτογραφικόν Αρχείον) της Διευθύνσεως Γεωργίας Σερρών. Δ/νσις Γεωργ. Εφαρμογών & Εκπαιδεύσεως, ημ/νία 10/8/1953. Στη συγκεκριμένη φωτογραφία, γεωπόνος της εν λόγω Δ/νσεως παραδίδει μαθήματα μελισσοκομίας. Τμήμα Γ.Α.Κ. Σερρών, Αρχείο Κέντρου Γεωργικής Εκπαίδευσης (ΚΕ.Γ.Ε.) Ν. Σερρών (ΑΒΕ: 389, ΑΕΕ: Διοικ. 40.01).

Η Παγκόσμια Ημέρα Μέλισσας εορτάζεται κάθε χρόνο στις 20 Μαΐου με απόφαση του ΟΗΕ, κατόπιν πρότασης της Ένωσης Σλοβένων Μελισσοκόμων, με στόχο να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας, να αναδειχθούν τα οφέλη των μελισσών στον άνθρωπο, στη βιώσιμη ανάπτυξη και στο περιβάλλον γενικότερα, καθώς και να προωθηθούν δράσεις για την προστασία τους. Με αφορμή την Ημέρα αυτή, επιλέχθηκε ενδεικτικό τεκμήριο από τις αρχειακές συλλογές του Τμήματός μας.

📍 Ασπρόμαυρη φωτογραφία από το άλμπουμ (Φωτογραφικόν Αρχείον) της  Δ/νσεως Γεωργίας Σερρών. Δ/νσις Γεωργ. Εφαρμογών & Εκπαιδεύσεως, ημ/νία 10/8/1953. Στη συγκεκριμένη φωτογραφία, γεωπόνος της εν λόγω Διευθύνσεως παραδίδει μαθήματα μελισσοκομίας.
Τμήμα Γ.Α.Κ. Σερρών, Αρχείο Κέντρου Γεωργικής Εκπαίδευσης (ΚΕ.Γ.Ε.) Ν. Σερρών
(ΑΒΕ: 389, ΑΕΕ: Διοικ. 40.01).
Ειρήνη Βασιλοπούλου
ΠΕ Αρχειονόμων

Παγκόσμια Ημέρα Τέχνης, 15 Απριλίου

Φωτογραφία με τον ζωγράφο Ουμβέρτο Αργυρό, [χ.χ.]. Τμήμα Γ.Α.Κ. Σερρών, Συλλογή Παύλου Τσακιρίδη (ΑΒΕ: 1011, ΑΕΕ: ΣΥΛΛ. 153.01).

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τέχνης, η οποία εορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Απριλίου, προκειμένου να υπενθυμίσει τη σημασία που έχει η τέχνη στις ζωές των ανθρώπων καθώς και στην εξέλιξη της κοινωνίας και του πολιτισμού τους, κρίναμε σκόπιμο να αναφερθούμε σ’ έναν σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο της σχολής των Ιμπρεσιονιστών, τον Ουμβέρτο Αργυρό, με καταγωγή από τη Νιγρίτα Σερρών.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΥΜΒΕΡΤΟ ΑΡΓΥΡΟ
Ο Ουμβέρτος Αργυρός ήταν ιμπρεσιονιστής ζωγράφος. Γεννήθηκε στην Καβάλα το 1882, ενώ η καταγωγή του ήταν από τη Νιγρίτα Σερρών. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, έχοντας δάσκαλο τον Νικηφόρο Λύτρα, έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους και δασκάλους της ζωγραφικής κατά τον 19ο αιώνα. Αποφοίτησε με άριστα το 1904. Έχοντας λάβει υποτροφία, συνέχισε τις σπουδές του στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, από την οποία αποφοίτησε το 1911. Διορίστηκε τακτικός καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα το 1929 και στη συνέχεια διετέλεσε υποδιευθυντής και τρεις φορές διευθυντής της. Στο εργαστήριό του μαθήτευσαν σπουδαίοι Έλληνες καλλιτέχνες, όπως οι ζωγράφοι Γιάννης Μόραλης, Γιώργος Μανουσάκης, ο γλύπτης Χρήστος Καπράλος, ο χαράκτης Τηλέμαχος Κάνθος κ.ά.
Κατά τη διάρκεια του Ελληνοιταλικού πολέμου, ο Ουμβέρτος Αργυρός επιλέχθηκε από το Γενικό Επιτελείο Στρατού, προκειμένου να ακολουθήσει τα ελληνικά στρατεύματα και να αποθανατίσει τα τεκταινόμενα στο μέτωπο. Απεικόνισε στιγμές του πολέμου σε 32 μνημειακούς πίνακες, οι οποίοι κοσμούν σήμερα το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών. Η Ακαδημία Αθηνών του απένειμε το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών το 1952 και τον εξέλεξε τακτικό της μέλος το 1959.Πέθανε στην Αθήνα το 1963. Περισσότερες πληροφορίες εδώ (σελίδα ΓΑΚ Σερρών στο facebook, δεν απαιτείται σύνεση) 
Ειρήνη Βασιλοπούλου
ΠΕ Αρχειονόμων