Εκθέσεις τεκμηρίων

Το Τμήμα Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ.) Σερρών στις 15 Ιουλίου 2025 προχώρησε πριν λίγες ημέρες στην παραλαβή δύο σημαντικών συμβολαιογραφικών αρχείων (περιόδου 1931-1968 & 1960-1968), τα οποία ενισχύουν ουσιαστικά τον ρόλο της Υπηρεσίας ως φορέα διατήρησης της συλλογικής μνήμης και της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου.
Τα συμβολαιογραφικά αρχεία συνιστούν πρωτογενείς πηγές υψίστης σημασίας για την κατανόηση της ιστορικής πορείας μιας κοινωνίας, καθώς τεκμηριώνουν μεταβολές στους θεσμούς, αποκαλύπτουν την οικονομική συγκρότησή της και αναδεικνύουν πτυχές της πολιτισμικής φυσιογνωμίας της. Μέσα από αυτά, διατηρείται ζωντανή η μνήμη του παρελθόντος, αποτυπώνονται οι κοινωνικές σχέσεις και οι οικονομικές συναλλαγές, ενώ αναδεικνύονται πολύτιμα στοιχεία για την καθημερινή ζωή προηγούμενων γενεών. Μέσα από διαθήκες, προικοσύμφωνα, αγοραπωλησίες, μισθώσεις, πληρεξούσια και άλλες πράξεις αντικατοπτρίζονται, όχι μόνο η οικονομική πραγματικότητα κάθε εποχής, αλλά και κοινωνικές αντιλήψεις, ηθικές αξίες και νομικές πρακτικές.
Αδιαμφισβήτητα, τα συμβολαιογραφικά αρχεία δεν περιορίζονται στον νομικό ρόλο τους αλλά αποτελούν ζωντανά τεκμήρια της ιστορικής και πολιτιστικής ταυτότητας μιας κοινωνίας. Η αξιοποίηση των συμβολαιογραφικών αρχείων είναι καθοριστικής σημασίας για την επιστημονική έρευνα και την κατανόηση του παρελθόντος και η φροντίδα για την προστασία και τη διατήρησή τους συνιστά πράξη ευθύνης απέναντι στο παρελθόν και παρακαταθήκη για το μέλλον.

Τα Γ.Α.Κ.- Αρχεία Νομού Σερρών συμμετείχαν σε έκθεση φωτογραφίας που διοργάνωσε ο Δήμος Νιγρίτας παράλληλα με τις εργασίες Διαβαλκανικού Επιστημονικού Συμποσίου, με θέμα: “Η ορθόδοξη κληρονομιά στο παρελθόν, παρόν και μέλλον στην Νοτιοανατολική Ευρώπη”. Το συμπόσιο πραγματοποιήθηκε στις 25, 26 και 27 Σεπτεμβρίου 1998 στη Νιγρίτα.

Συνδιοργανώτρια ήταν η Ιερά Μητρόπολη Σερρών και Νιγρίτης. Τα Αρχεία Νομού Σερρών παρουσίασαν σε μεγέθυνση, αδημοσίευτες φωτογραφίες των αρχών του 20ού αιώνα από την φωτοθήκη τους. Στο χώρο της έκθεσης διανεμήθηκε ενημερωτικό φυλλάδιο για το έργο και την δραστηριότητα των Γ.Α.Κ.

Μετά από πρόσκληση της Οργανωτικής Επιτροπής του 12ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, τα Αρχεία Νομού Σερρών, σε συνεργασία με τα Αρχεία Νομού Καβάλας και το Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας, διοργάνωσαν έκθεση αρχειακού υλικού στο φουαγιέ της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΤΕΙ Σερρών.


Τα εκθέματα είναι αντιπροσωπευτικά των συλλογών των τριών συμμετεχόντων, με στόχο τη γνωστοποίηση του πλούτου και της ποικιλίας των πρωτογενών ιστορικών πηγών που περιλαμβάνουν τα αρχεία που φυλάσσονται στις κρατικές αρχειακές υπηρεσίες.

Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το απόγευμα της πρώτης μέρας του Συνεδρίου (12.11.2003) και περιλάμβαναν την προβολή οπτικοακουστικής παρουσίασης για το έργο και τη δράση των Γενικών Αρχείων του Κράτους, την οποία επιμελήθηκε η προϊσταμένη των Αρχείων Ν. Εύβοιας Κάλλια Χατζηγιάννη.

Η έκθεση λειτούργησε στους χώρους της Βιβλιοθήκης των ΤΕΙ Σερρών μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου και στη συνέχεια θα μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις των Αρχείων Νομού Σερρών, όπου το κοινό είχε τη δυνατότητα επίσκεψης κατόπιν συνεννόησης με τον προϊστάμενο της υπηρεσίας.